lørdag 14. mai 2011

Platemontasje - Verner Panton

Kommer øyeblikk. Bildene er tatt, men fikk ikke til å legge dem over på maskinen på skolen. Må ta nye når vi kommer på skolen igjen.

Oppdatering 20. mai 14.38:
Jeg har vært syk siden 15. mai, og er utrolig lei av å ikke komme meg på skolen. Platemontasjen er fremdeles på skolen, og jeg har ingen bilder av den. Men skissene ligger heldigvis på Macene mine, så det blir heldigvis litt bilder.

Oppgaven gikk ut på at vi skulle dekorere en 2 meter lang plate som var 60 cm bred. Vi skulle presentere en designer og gjerne noe han eller hun hadde laget. Platen måtte være med 3D-effekt. Veldig kjekk oppgave for min del, for jeg elsker å lage ting i 3D.


Jeg valgte danske Verner Panton som designer. Han har designet et mønster som er på noen veldig praktiske termoskopper fra Menu. Grunnen til at jeg valgte akuratt hans design, er fordi jeg kjenner godt til det siden vi har en del av de termoskoppene her i huset. Dessuten er jeg veldig glad i dansk design.

Vi skulle lage tre skisser i Illustrator. Disse ser du under.



Denne valgte jeg å jobbe videre med.
Ja, det er forskjell på de to nederste. Den nederste har litt mindre signatur nederst, mens den i miden har litt større. Jeg valgte den nederste fordi størrelsene på skriftene fungerte best på den. På den ferdige platen (som jeg dessverre ikke har bilder av), er skriftsstørrelsene enda bedre. Det eneste som var litt tabbe, var at koppen ble plassert alt for langt nede. Det ble alt for tungt på den nederste halvdelen, og alt for lite oppe.
Slik ble den lille modellen jeg laget i kapa.
Platen skulle jo være i 3D. Jeg ønsket at skriften skulle være helt flat, mens koppen var en kjempesvær og forstørret kopp, hukket i to. Matteegenskapene mine er ikke noe å skryte av, så jeg måtte spørre lærer Kai om hjelp. Han hjalp meg med all regningen, og hvordan koppen kunne bli kjegleformet samtidig som linjene på koppen var korrekte. Her er bilder fra arbeidsprosessen. 





Jeg var så heldig at jeg fikk printet ut mønsteret like stort som koppen. Men hvis det skulle se ut som en skikkelig kopp, måtte den jo skinne. Det endte med at jeg og pappa kjørte til Allkopi og fikk den laminert for noen hundrelapper. Det var absolutt verdt det, for nå skinner koppen like mye som originalen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...