søndag 6. mars 2011

Kaizersstol, årsprøve 1.vgs Design & Håndverk 2010

Hei igjen! 
Tragisk lenge siden jeg har blogget nå. Men nå er jeg forhåpentligvis tilbake, det er hvertfall mye jeg har lyst til å blogge om.

Tenkte jeg skulle vise dere stolen jeg lagde på årsprøven for produksjon, design og håndverk vg1. Oppgaven var gjenbruk, og jeg lagde en Kaizersstol, rett og slett fordi jeg er blodfan av Kaizers Orchestra. Stolen ble kjøpt på loppemarked for flere år siden, så den hadde nok levd et langt liv før den ble med meg hjem også :) Prøven var i fjor vår, rett før vi tok sommerferie. Jeg kopierer inn dokumentasjonen under, liker så godt å samle ting her inne på bloggen. Hvis det er noen som leser alt, bør dere få en premie. Mye av det som står i dokumentasjonen er nemlig veldig uinteressant, hehe.



Å R S P R Ø V E
G J E N B R U K S O P P G A V E
V G 1 - P R O D U K S J O N




Mari
1DHB, Forus videregående skole


OPPGAVE

Denne gangen var det en veldig åpen oppgave. Vi kunne velge mellom alle oppgavene vi hadde gjort tidligere, og jeg synes det ville bli mest interessant å jobbe med en oppgave jeg likte sist gang, men som jeg kanskje ikke klarte å gjøre mitt beste på. Det var satt av mye tid på skolen til å jobbe med det, og det var selvfølgelig også lagt opp til at vi skulle jobbe med det hjemme.


MATERIALER & REDSKAPER

Det meste jeg trengte av materialer og redskaper i startfasen var på skolen. Blant annet stikksag, pussemaskin og bormaskin. Jeg brukte huntonit som ryggplaten, og stoff fra IKEA til setet.
Da jeg jobbet hjemme, hadde jeg alt jeg trengte av redskaper. Jeg brukte pussemaskiner, pussepapir som var 60 og 120 grovt, symaskin og stiftemaskin.
Huntonitplaten malte jeg med spraylakk som var svart og matt, og kjøpte skruer som skulle erstatte de gamle skruene i ryggen. Jeg hadde noen rester med svart og rødt stoff som jeg brukte til setet, og stolen var selvfølgelig et viktig materialet for å gjøre om stolen.


Her er noen av de materialene jeg kjøpte inn til opgaven:




PROSESS
Jeg bestemte meg for å gjøre gjenbruksoppgaven på nytt. Det er fordi jeg syntes den oppgaven var den kjekkeste vi har hatt, men også fordi produktet jeg lagde ikke ble som forventet, og alt gikk galt. Jeg tenkte det ville bli veldig enkelt å forbedre den tidligere oppgavebesvarelsen. Det første jeg gjorde, var å lage mange skisser. Jeg valgte å ha musikk som en rød tråd fra forrige oppgave, fordi jeg lagde en lampe med noter på sist gang. Siden jeg er blodfan av det norske bandet Kaizers Orchestra, tenkte jeg at det ville bli kjekt å gå videre med det bandet som hovedidé.

Jeg bestemte meg for å lage en stol, noe som var planlagt helt siden jeg bestemte meg for å gjøre gjenbruksoppgaven. Siden jeg likte skisseidéen med Kaizersstol, valgte jeg å bruke et av bildene Kaizers har brukt på internettsiden deres tidligere. Det er et bilde med sihluett av et bandmedlemm som holder en brekkjern og har på seg en gassmaske.


I stedet for å bare bruke sihluetten som allerede var godt stillisert, stilliserte jeg den enda mer. Da ville det bli enklere å skjære den ut. Det var også viktig for meg at jeg beholdte formen, og at det var lett å se hva formen skulle forestille.
Jeg brukte prosjektoren i klasserommet til å tegne over mannen med gassmasken. Der var det lett å se hvilke detaljer skulle fjerne, og hvilke jeg skulle beholde. Jeg tegnet noe av det på frihånd for å få det til å se bra ut uten detaljene som var i bildet opprinnelig.


Da jeg hadde tegnet formen over på huntonitplaten, brukte jeg stikksag for å skjære den ut. Det var et veldig enkelt redskap, og det ble nokså bent.


Da formen var skjært ut, brukte jeg bormaskin for å lage et hull mellom armet og brystet på figuren. Det var fordi det skulle bli enklere å sage ut feltet som skulle være tomt i figuren. Jeg fikk god hjelp av en lærer til å bruke maskinen, for jeg har aldri lært hvordan man bruker et slikt redskap før.
Formen var ferdig, og det var bare pussing og maling som gjenstod på stolryggen. Derfor tok jeg figuren med meg hjem, og gjorde resten av oppgaven hjemme. Jeg var ferdig med alle redskapene jeg trengte, men som jeg ikke hadde tilgang til hjemme.
Da jeg kom hjem, pusset jeg kantene med pussepapir i 60. Deretter gjorde jeg det samme med 60, og så brukte jeg en pussemaskin på overflaten med 60 for at malingen skulle feste seg bedre, og fordi jeg skulle gjøre det finere.
Jeg brukte dremel mellom brystet og armen på figuren. Det var nemlig mye lettere å nå alle kantene, noe som var veldig vanskelig med pussepapir.



Jeg tørket av pussestøvet med en våt klut for å fjerne alt støvet, og lot det tørke før jeg sprayet på det første laget med sort maling. Da det var tørket, brukte jeg et veldig fint pussepapir i 240, og pusset lett over overflaten for å gjøre det finere og glattere. Deretter brukte jeg igjen en litt våt fille og tok vekk pussestøvet. Jeg malte baksiden igjen (fordi jeg skulle ha to lag med maling).
Siden jeg ville ha et rødt blikkfang på stolsetet, printet jeg ut ”Kaizers Orchestra” i en kul skrifttype. Deretter tapet jeg papiret med et rødt tøystykke opp på vinduet for å tegne skriften over på tøyet.
Jeg ønsket å lage et persolig preg på applikeringen, og valgte derfor å gjøre det på min egen måte for at det skulle se røft og tøft ut. Jeg sydde rundt bokstavene, og klippet rundt dem etterpå. Etterpå skrapte jeg på kanten for at det skulle bli fløssete. Det var ikke meningen at det skulle se fint ut, men kult.

Da skriften var ferdig applikert, snudde jeg stolen og begynte å stiple baksiden for å feste stoffet skikkelig. Først stiplet jeg alle sidene. Deretter tok jeg litt og litt på kantene, for å unngå stygge bretter på oppsiden av setet. Til slutt gikk jeg gjennom alle sidene og strammet stoffet, og festet stoffet som hang ned fordi det var langt. Jeg beholdt det gamle trekket på under, fordi det var med på å holde den fine formen på setet. Det var heller ingen skade i det, så jeg så ingen grunn til å ta det av.

Jeg brukte en drill for å lage hull i figuren som skulle festes på ryggen. Det var en utfordring å finne ut når det så bent ut, og akkurat hvor jeg skulle skru inn skruene. Jeg hadde også en ekstra liten klosse som skulle hjelpe til å gjøre ryggen stødigere.



Det aller siste jeg gjorde etter å ha montert figuren av huntonit, var å spraye det siste laget på fremsiden. Grunnen til at jeg gjorde det til slutt, var at skruen som viser på framsiden også skulle være svart.

DOKUMENTASJON

Jeg tok bilder gjennom hele prosessen, noe som var til stor fordel da jeg skulle skrive dokumentasjonen. Det er mye lettere å illustrere hva jeg prøver å forklare med bilder. ”Et bilde sier mer enn tusen ord”, som noen sier. Det var også lett å skrive alt fordi jeg hadde tenkt godt på forhånd hva jeg skulle skrive, og hva jeg ikke skulle skrive.

RESULTAT

Resultatet av oppgaven ble som forventet. Jeg både håpte og trodde at det skulle bli enkelt å lage noe bedre enn notelampen, og det ble det. Stolen og lampen har en felles rød tråd, og det er musikken. Lampen har notene, mens stolen representerer et band jeg liker.




EGENVURDERING

Jeg er godt fornøyd med besvarelsen min. Idéen min om å lage stol med en spesiell rygg var spennende og utfordrende, og jeg synes jeg løste det på en bra måte.
Da jeg planla stolen, la jeg hovedfokus på design, og ikke brukervennlighet. Det er fordi stolen ikke er ment for å være en lenestol, men som en krakk, hvor du ikke har en rygg å lene deg på. Men i dette tilfellet har ”krakken” en rygg som skal gi den et kulere design.

I forhold til den forrige gjenbruksbesvarelsen min, synes jeg har klart å vise mitt beste. Da jeg lagde lampen, gikk alt galt, og jeg måtte til med kriseløsninger. Tiden min rant fra meg, og jeg klarte ikke formidle idéen min ut fra hodet og til 3D-format. Det synes jeg at jeg klarte denne gangen. Jeg brukte tiden min veldig godt, både på skolen og hjemme. Ingenting skar seg, og det var utfordrende og kjekt å jobbe med detaljene.
Jeg føler jeg fikk vist mye forskjellig, og ikke bare at jeg behersker å jobbe med for eksempel tre. I denne oppgaven fikk jeg vist at jeg behersker trearbeid, kreativitet, trekking om av møbel og applikering. Jeg har aldri trekket om et møbel før eller applikert, så da fikk jeg også vist at jeg klarer å ta nye utfordringer.
Stolen består av mange forskjellige materialer. Tre, metall, plast og stoff. Det er med på presentere bandet, fordi Kaizers Orchestra spiller på oljetønner, bruker økseskaft til å slå med, og har mange instrumenter andre vanligvis ikke bruker. Jeg beholdt den ruglete slangen på stolryggen fordi den kan bli assosiert med gassmasker, og i tillegg myker den opp designet.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Det er uten tvil den kjekkeste oppgaven jeg har gjort!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...