tirsdag 11. januar 2011

Oppgave: Juleoppgave - Kulde og Omsorg



Vi fikk presentert oppgaven mandag 22. November, og fristen for å levere var 10. Desember klokken 10:00. Oppgaven ble lest opp og forklart i klasserommet, og vi fikk informasjon om rammene vi skulle kjøpe. Det var en veldig fri oppgave, og det syntes jeg var veldig kjekt fordi jeg kunne gjøre nesten hva jeg ville, så lenge det var innenfor rammen og hadde noe med kulde eller omsorg å gjøre.

Oppgaven var spennende og utfordrende. Da vi fikk oppgaven, begynte jeg å skisse ned mange forskjellige ideer. Jeg fikk raskt en idé jeg likte godt, og bestemte meg for å bearbeide den. Planen min var å vise omsorg ved hjelp av to personer eller dyr i en stol foran en peis. Peisen ville gi en varm og god stemning. Det er også et bra virkemiddel for å vise omsorgen bedre, fordi mange forbinder omsorg med noe varmt og trygt. For å vise varmen klarere, bestemte jeg med for å ha et vindu med snø ute. Det synes jeg skaper kontraster i bildet, og får personen som ser inn i rammen til å tenke at han eller hun ikke ville gått ut fra det varme og trygge hjemmet.

Her kan du se bildene jeg skulle bearbeide: 









Starten av bearbeidingen foregikk for det meste ved datamaskinen, da jeg satt og googlet de forskjellige elementene jeg ville ha med i rammen. Jeg fant gardiner, vinduet, stolen, jenta og hunden som leste i en bok, peisen, og flammene. Deretter tok jeg utskrift av de forskjellige bildene og gikk til lysbordet. Jeg tegnet valgte å plassere jenta og hunden i stolen, og brukte to forskjellige bilder for å tegne peisen og flammene. Da jeg hadde tegnet dem en gang, tegnet jeg dem på nytt igjen for å gjøre det mindre likt originalbildene, og for å tilpasse det enda bedre til rammen. Jeg la spesielt vekt på å få jenta og hunden til å se ut som de sitter naturlig i stolen. Jeg tegnet inn et teppe i stolen også, for å vise enda bedre at de varmet seg sammen. Gardinene og vinduet tegnet jeg hver for seg. Det gjorde jeg for å skape en 3D-effekt i bildet.
Jeg begynte å skissere og tenke med en gang vi fikk oppgaven. Det gjorde at jeg kom raskt i gang med det jeg skulle lage, og hadde god tid til å gjøre mitt beste.
Da alt var ferdig tegnet, ble tapetet printet ut. Jeg klippet ut tegningene og farget alt med tusjer. Deretter skar jeg ut kapaplater som jeg limte tegningene på, i tillegg lagde jeg noen små klosser som jeg limte bak de forskjellige elementene for å få frem 3D-effekten.
Det vanskeligste var at jeg måtte ha med skrift. Jeg følte ikke at det passet inn i rammen, og valgte derfor å droppe det. Min mening er at skrift ikke ville passet inn, og gjort bildet styggere. Jeg satset på at det heller ville gjøre karakteren sterkere, enn svarere.

Dokumentasjonen lå i tankene fra starten av, og tok derfor vare på skissene og bildene jeg brukte. Klassen min fikk en mal for dokumentasjon i interiør (PTF) i fjor, brukte derfor denne. Det var veldig greit, da visste jeg hva jeg skulle skrive. Dessuten var alt satt opp riktig, og jeg kunne bare skrive inn det som handlet om oppgaven.

Jeg prøvde å gjøre mitt beste. Det jeg liker best ved besvarelsen, er at jeg har besvart både omsorg og kulde. Været utenfor vinduet gir kontraster i bildet, og fremhever at det er lunt og godt inne hos jenten og hunden.
Det jeg er minst fornøyd med, er jenten og hunden. Det var vanskelig å tegne dem, og det var vanskelig å tegne alt sånn jeg så det for meg. Gjorde jeg en liten feil, tegnet jeg det på nytt igjen.

Jeg synes dette var en spennende oppgave. Siden den var så åpen, kunne jeg velge å jobbe med noe jeg liker godt. Derfor valgte jeg å bruke 3D-effekt i bildet. Det at oppgaven var såpass åpen, gjorde det også lettere å få ideer og finne løsninger som ingen andre har. Dette synes jeg at jeg løste på en god måte. Ettersom jeg raskt fant ut hvordan jeg ville løse oppgaven, føler jeg også at jeg fikk brukt tiden godt.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...