søndag 9. januar 2011

Oppgave: Åpningsseremoni-prosess og seremonikvelden


Vågen Videregående ønsket alle velkommen
Fra tirsdag til fredag uke 46 kunne en besøke Vågen Videregående skole sin store forestilling bestående av 70 elementer, fullpakket med kunstneriske og kreative innspill. Elevene hadde i lang tid jobbet for å gjøre alt klart, og fra og med den 16. november kunne gjestene få en lang og underholdende vandring gjennom det store bygget. Skolen var nemlig full av kreative elever som hadde forskjellige opptredener og kunst å vise frem.




Vågen Videregående skole er en helt ny skole, kun for utdanningsprogram innen estetiske fag. Skolen sto klar til å ta i mot 850 ivrige elever og 160 ansatte i august, samt Sandnes kulturskole og Sandnes Turnforening. Tirsdag 16. til fredag 19. november var dørene åpne for alle som hadde lyst til å komme å se på skolens store forestilling, bestående av 70 elementer. Lærere og elever hadde jobbet på spreng i flere måneder. Endelig kunne de stolt vise frem arbeidet sitt. Det var plass til 800 publikummere per kveld, og billettene ble utsolgt alle kveldene åpningen pågikk.
Elevene hadde fått tre forskjellige inspirasjonskilder de skulle bruke: utdanningsprogrammet deres, rommet de var tildelt, og et tekstfragment fra musikk helt tilbake til 60-tallet. Det ble likevel moderne tolkninger, og lederen for åpningsseremonien fortalte at de kalte det for «konseptuelt samtidskunstverk».
Drama
Dramaelevene hadde mye å gjøre disse kveldene. De var ”våger” som viste publikum vei, elever ikledd tynne, hvite drakter fulle av tekst, svarte hatter og skjerf. Gjestene ble tildelt kart for hvor de skulle gå for å få med seg den planlagte turen gjennom bygget. På den måten fikk de muligheten til å se alt som var å se. Det var også piler på gulvet i forskjellige farger, og ”vågene” hjalp de besøkende om de ikke visste hvilken vei de skulle gå. Det var mange trapper, ganger og rom å forholde seg til, så dramaelevene hadde ikke mye tid til pauser før de skulle hjelpe noen igjen.


Design og håndverk
17 år gamle Rebekka går andre året på Design og håndverk, Interiør og utstillingsdesign. Klassen hennes hadde laget en installasjon i en dansesal. De arbeidet ut fra et tekstutdrag fra gruppen U2; I have spoken with the tounge of angels. I have held the hand of a devil.
Vi lagde over hundre fredsduer som vi hang i taket. På gulvet hadde vi en stor boks av pleksiglass med en rød lysslange inni. Det røde lyset skulle representere djevelen, og lyskastere på gulvet lyste opp mot fredsduene”, forteller Rebekka. Klassen hadde også ansvaret for å lage et kjærlighetstre i et fellesrom med sofaer. Treet var sølvfarget med masse metallspon hengende på grenene. Røde hjerter var hengt opp, og det var lystkastere på gulvet som gjorde stemningen mer romantisk.

Musikk
Ganger, kontorer, klasserom og øvingslokaler var fylt opp med musikk og glede. Musikkelever spilte på instrumenter og sang i alle slags kroker. Det var til og med noen som spilte i band inne på et toalett. I gymsalen spilte elever i alle aldre fra Sandnes Kulturskole, og alle gjestene som kom på besøk ble guidet gjennom alle de forskjellige framføringene.


Dans
I biblioteket danset elevene som aldri før. Rommet de brukte var omringet av glass fra alle kanter, dermed trengte ikke publikum komme inn i biblioteket for å se på. Det var også veldig lett å legge merke til danserne, gangen utenfor rommet var mørkt, og det var kun stemningsfullt lys i rommet de danset i.




Felles avslutning
Etter en lang vandring gjennom skolebygget, ble det stor, felles avslutning i fellesområdene. Elever fra alle utdanningsprogram deltok i et 17-minutters langt musikkverk av Steinar Eielsen; ”Hald draumen levande”. Skolens elever satt langs veggene og ved publikum, det var kor i trappene, og slagverkere som sto oppstilt fordelt rundt om i bygget. Det var en fryd å høre på. En minnerik og kreativ åpning for den nye skolen.  


Andre bilder fra åpningen:
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...